سایت تخصصی صنایع هوایی و هوافضا

شرکت ها، خدمات و صنایع مرتبط با هوافضا sanat.ir/Aerospace

صنعت هوانوردی به عنوان صنعت طراحی، ساخت و استفاده از هواپیماها و انواع وسایل پروازی- هوایی شناخته می شود. این صنعت در کل به دو شاخه اصلی تقسیم می شود: شاخه اول گونه سنگین تر ازهوا ( heavier- than- air ) شاخه دوم سبک تر از هوا ( lighter- than- Air ). نوع اول یا سنگین تر از هوا بر ساخت گلایدرها، هلیکوپترها، هواپیماها و... متمرکز است و نوع دوم یا سبک تر از هوا وسایل هوایی چون بالن ها و کشتی های فضایی را شامل می شود. اولین وسیله پرنده تاریخ یک کایت( kite ) یا چیزی شبیه بادبادک بوده که قدمتش به قرن پنجم میلادی باز می گردد. سپس در قرن ۱۳ میلادی یک راهب انگلیسی به نام راجربیکن ( Roger Bacon ) در زمینه ساخت مدل های پرنده آغاز به کار کرد و به این نتیجه رسید که همان گونه که آب می تواند قایق را به حرکت درآورد و آن را در خود به صورت معلق نگه دارد، هوا نیز می تواند وسیله ای را در خود به همان گونه حفظ کند. img/daneshnameh_up/b/b2/1437667772.jpg در قرن ۱۶ میلادی نابغه ای به نام لئوناردو داوینچی پا به عرصه مطالعه در زمینه پرواز پرندگان گذاشت بعد از مدتی مطالعه وسیله ای ساخت که چیزی شبیه یک فرفره بزرگ در وسط آن بودو با نیروی انسانی شروع به چرخش می کرد و این فرفره را می توان سرآغاز ایده ساخت هلیکوپترها دانست. داوینچی طرحی از یک چتر نجات را ارایه کرد که در آینده صنعت هوانوردی بسیار سودمند بود. در اصل او در قرن شانزدهم سه گونه متفاوت از شاخه سنگین تر از هوا (heavier than air )را پیش بینی کرده بود که عبارتند از: هلیکوپتر، گلایدر و اورنیتاپتر( ornithopter ). طراحی های لئوناردو داوینچی سرنوشت صنعت هوانوردی را رقم می زد ولی تمامی آنها دارای یک مشکل اساسی بودند و آن هم استفاده از نیروی انسانی (ماهیچه ای) بود زیرا در آن زمان ماشین های مکانیکی قوی ساخته نشده بود و از طرف دیگر نیروی ماهیچه ای برای غلبه بر نیروی جاذبه کافی نبود اما در هر صورت می توان او را پایه گذار صنعت هوانوردی شناخت. هدف اصلی صنعت هوافضا طراحی و ساخت وسایل پرنده است، در نتیجه فارغ‌التحصیلان مهندسی هوافضا می‌توانند در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی، موشکی و ماهواره فعالیت نمایند و همچنین در کلیه سازمانهایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده می‌کنند، به عنوان کارشناس و محقق خدمت نمایند. اما علاوه بر اشتغال در مراکز فوق، یک مهندس هوافضا با تسلط بر علوم آئرودینامیک، طراحی سازه و روشهای طراحی توربو ماشین‌ها توانایی کار در شاخه‌های متعددی از مهندسی و پروژه‌های خارج از حیطه صنایع هوافضایی را نیز دارد.

آخرین ارسال های شرکت ها در حال ذخیره سازی


شرکت های عضو در حال ذخیره سازی

ایران استوک

فروش ماشین آلات صنعتی دست دوم و استوک


پست های ارسالی در حال ذخیره سازی



دپارتمان های موضوعی



دپارتمان های محصولات و خدمات



سایر موضوعات مرتبط



سازمان صنایع هوایی ایران (به‌صورت مخفف: IAIO)، در سال ۱۳۴۵ هجری خورشیدی به منظور طرح‌ریزی، کنترل و ادارهٔ صنایع هوایی نظامی ایران تأسیس شد.
هم‌اکنون این سازمان مسئول ادارهٔ پنج سازمان هوایی ایران است؛ این پنج سازمان عبارتند از: صها، هِسا، پنها، صنایع هوایی قدس و صنایع شهید بصیر. این پنج سازمان هر کدام بخشی از صنایع دفاعی ایران را اداره می‌کنند.
سازمان صنایع هوایی ایران، قصد دارد تا ۱۰ سال آینده، ۱۰۰ فروند هواپیمای پیشرفته توپولوف تی یو-۲۱۴ و تی یو-۲۰۴ با مشارکت روسیه، تولید کند؛ تعداد کارکنان ایر واحد تولید توپولف قرار است چیزی در حدود ۲۱۰ نفر باشد؛ که یک قرارداد جدید با شرکت مادو بزرگترین تولیدکننده قطعات هواپیما بسته شده است. شرکت مادو با هدف تولید موتور هواپیماهای بدون سرنشین در سال ۱۳۸۰ در شهر قم شروع به کار کرد که تاکنون موفق به ساخت سه نوع موتور هواپیماهای بدون شرنشین شده است. شرکت مادو یکی از شرکتهای مستقل وزارت دفاع می‌باشد که بیشترین محصولات خود را به کشور سوریه صادر می‌کند. شرکت همچنین در ساخت انواع ملخ‌های چوبی و کربنی توانمند است.(منبع:ویکی پدیا)