لیفتراک از جمله ماشین آلات صنعتی عمومی مدرنی است که به کمک شاخک هایی با شکل های مختلف و دکل های عمودی برای بلند کردن و جابه جا کردن و انبار کردن انواع بار مانند بشکه، لوله، جعبه، پالت و باکس پالت ، ورق ، مخزن هوا و … به کار می رود. لیفتراک هم برای کار در فضای داخل ساختمان و هم برای خارج از ساختمان ساخته شده است. لیفتراک ها معمولا در ظرفیت هایی کمتر از یک تن تا بیش از ۴۸ تن طراحی و ساخته می شوند. در کتاب های مختلف لیفتراک ها با نام هایی چون Forklift Truck و Lift truck نیز نامیده می شوند.لیفتراک های امروزی از اواسط قرن نوزده تا قرن بیستم میلادی به تدیج تکامل یافته است و امروزه در انواع مختلف لیفتراک دیزلی،لیفتراک دوگانه سوز ، لیفتراک گازی و اکنون در پیشرفته ترین حالت خود یعنی لیفراتک برقی ساخته شده اند.
در سال ۱۹۰۶ میلادی شرکت راه آهن پنسیلوانیای آمریکا، از سکو های کاری که با باتری کار می کرد و روی کامیون نصب شده بود برای جا به جایی بار در ایستگاه های راه آهن استفاده می کرد. در جنگ جهانی اول پیشرفت های قابل ملاحظه ای برای جا به جایی تجهیزات جنگی و ادوات نظامی صورت پذیرفت زیرا به دلیل جنگ و در نتیجه کاهش شدید نیروی انسانی، ضرورت ساخت و تولید انواع مختلف تجهیزات جا به جایی بار و مواد، بیش از پیش نمایان شد. در سال ۱۹۱۷ شرکت امریکایی کلارک (CLARK) طراحی، ساخت و استفاده از تراکتورهای مشابه لیفتراک را در کارخانه هایش به اجرا درآورد و در سال ۱۹۲۰ اولین لیفتراک ها توسط دو شرکت YALE و TOW MOTOR ساخته و به بازار معرفی شد.در بین سالهای ۱۹۳۰-۱۹۲۰ توسعه و بهبود مستمر در ساخت و استفاده از لیفتراک شتاب بیشتری گرفت و با شروع جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید. در طول جنگ، روش های موثر بیشتری برای انبار کردن مواد و بارها توسط لیفتراک ها ابداع گردید. آن روزها این ماشین آلات بسیار کار آمد و مدرن محصوب می شدند که بسیاری از کاهایی را که تا آن زمان برای انجام آنها نیاز به چندین مرد قوی بود را انجام میداد.این لیفتراک ها در جنگ جهانی برای کشور امریکا و متهدانش ابزار برتری خوبی بود زیرا آنان نیروهای کمی داشتند و این ماشین اعجوبه در نقش ۵ تا ۱۰ مرد جنگی برای انها کار میکرد . منبع: طنين وب