در سال 74 مرحوم مهندس سادات بعدازجلسه ای درشرکت بازرسی iti (بازرسی فنی پتروشیمی) به علت عمل نکردن شالتر حد آسانسور حدود نیمی ساعت به همراه مدیران خود در آسانسور این شرکت بازرسی وابسته به وزارت نفت محبوس میشوند. که پس از این جریان از مدیران وقت سازمان استاندارد باجلسه فوری خواستار تدوین استاندارد آسانسور و اجرای این استاندارد به صورت اجباری میشود.درسال 1377 شرکت بازرسی وکیفیت استاندارد ایران بانوشتن پیشنویسی از استاندارد آسانسور با استفاده از مدارک علمی واستاندارد معتبراروپایی برای اولین درکشور درسطح استان تهران، بازرسی آسانسور به صورت استاندارد آسانسور به مرحله اجرامیگذارد هرچندکه این عملیات زیر نظر مستقیم این شرکت انجام وتاییدیه این شرکت مستقیما به شهرداری جهت امور پایان کار ساختمان ارسال میشد. این بازرسی آسانسور به ویرایش یک استاندارد معروف شد.در ابتدای راه مهندس داریوش منصور و عامری واحد بازرسی آسانسور با مدیریت مهندس حیدر زارع پور در شرکت بازرسی وکیفیت ایران را پایه گزاری کردند پس از دو ماه مهندس سید مسعود کاظمی به این تیم بازرسی و مهندس حقانی، شهریارعطاریان و بهنام جلالی پس از مهندس مسعود کاظمی به این مجموعه اضافه شدند.مهندس منصورمدتی از بازرسی آسانسور جداشد ولی بعد از مدتی به بازرسی آسانسور بازگشت در ادامه خواهید خواند که مهندس منصور در چه مرحله ای به بازرسی آسانسور بر می گردد.علاوه بر نامبردگان در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد با توجه اینکه صدور پایانکار آسانسور منوط به ارائه گواهی تایید استاندارد آسانسور بود و تنها شرکت بازرسی آسانسور بود. بنابراین بایدتعداد بازرسان آسانسور افزایش پیدا میکرد. در مقطعی تعداد بازرسان این شرکت به حدود 20 نفر هم رسید.
پس ازآنکه درسطح شهر تهران بازرسی آسانسور طبق ویرایش اولیه استاندارد ادامه پیدا کرد، درسال 1380 ویرایش دومی از استاندارد آسانسور توسط کارشناسان شرکت بازرسی استانداردکیفیت ایران تدوین شد که تا سال 1382 طبق این استاندارد بازرسی آسانسور صورت میگرفت. منبع: اوج ليفت