www.sanat.ir

:: کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی ::


ارتعاش در صنایع ساختمانی و تولید مصالح نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. در فرآیند تولید بتن موتور ویبره نقش بسیار مهمی دارند. ویبراتور با ایجاد ارتعاش و لرزش موجب خروج هوای اضافی میان ذرات بتن می شوند. این کار استحکام بتن را به مقدار زیادی افزایش می دهد.

به همین دلیل از موتور ویبره در هنگام بتن ریزی استفاده می کنند. در پروژه های ساختمانی و عمرانی با توجه به نوع و وسعت پروژه از انواع مختلف موتورهای ویبره استفاده می شود. موتورهای ویبره مختلف دارای شکل های ظاهری مختلف و متناسب با پروژه ای هستند که در آن ها استفاده می شوند.

این موتورها علی رغم تفاوت ظاهری که با هم دارند کارایی مشابه و یکسانی دارند. موتور ویبره بتن در چهار نوع ویبره بادی, ویبره دریلی, ویبره برقی و ویبره بنزینی تولید می شوند.

ما در ادامه با نقش مهم موتورهای ویبره در صنایع بتن بیش تر آشنا می شویم.

فرآیند تولید بتن چند مرحله دارد که موتورهای ویبره در هر کدام از این مراحل نقش دارد. این مراحل عبارتند از:

  1. بچینگ : به فرآیند مخلوط کردن مواد سازنده بتن بر حسب وزن و حجم معین را بچینگ می گویند. برای انجام این فرآیند از دستگاه بچینگ استفاده می کند که دارای بخش های سیلو سیمان, مخازن شن و ماسه, باسکول, اتاق اپراتور, منبع ذخیره آب, کنتور آب, حلزونی های انتقال سیمان و دیگ میکسر است. در بخش هایی مانند میکسرها و سیلوها از موتور ویبره استفاده می شود. لرزش هایی که موتور ویبره ایجاد می کند موجب تسهیل حرکت مواد در سیلوها , مخازن , ناودان ها و لوله ها می شود.
  2. الک کردن: قبل از مخلوط کردن مواد سازنده بتن آن ها را بر اساس اندازه ذرات از هم جدا می کنند. این کار برای درجه بندی دقیق قبل از مخلوط شدن انجام می گیرد. در این مرحله موتور ویبره کار اندازه گیری و درجه بندی مواد قبل از مخلوط شدن را انجام می دهد. این کار باعث می شود که کیفیت بتن تولیدی تا حدی زیادی افزایش پیدا کند.
  3. فشرده سازی: در مواردی مانند ساخت آجرهای سیمانی برای خروج هوای اضافی بین ملات درون قالب و افزایش چگالی و سختی آجر از موتور ویبره برای ایجاد ارتعاش در ملات استفاده می شود. موتور ویبره به قالب های ارتعاشی آجر متصل می شود و با روشن شدن موتور ویبره ارتعاش آن به قالب و سپس مواد درون قالب منتقل می شود. خروج هوای اضافی بین بتن یا ملات باعث می شود می شود که فشردگی و استحکام آجر افزایش پیدا کند و بعد از خشک شدن هم ترک و منافذی در آن وجود نداشته باشد. علاوه براین موارد فشرده سازی ملات زمان پخت آجر را نیز کاهش میدهد که این امر موجب کاهش هزینه های تولید می شود.
  4. صاف و یکنواخت کردن سطح بتن: استفاده از موتور ویبره در دستگاهی به نام تراز لیزری به منظور صاف و یکنواخت کردن سطح بتن انجام می گیرد. در این دستگاه موتور ویبره با ایجاد ارتعاش علاوه بر کاهش تخلخل در بتن به دستگاه کمک می کند تا با استاندارد های معین سطح بتن را با دقت و سرعت بیش تری صاف کند. این کار باعث افزایش چشمگیر کارایی و کیفیت سازه می شود.

دستگاه بچینگ چیست؟

در گذشته فرآیند ساخت بتن به ویژه برای پروژه های بزرگ عمرانی بسیار سخت و هزینه بر بود. چون بتن مورد نظر باید از کارگاه های تولید بتن تهیه می شد و بعد به محل پروژه منتقل می کردند. امروزه با وجود دستگاه های بچینگ بتن مورد نیاز پروژه در همان محل پروژه تولید می شود. این کار باعث می شود که هزینه های پروژه بسیار کاهش پیدا کند.

دستگاه های بچینگ برای تولید بتن به مقدار انبوه ساخته و تولید می شوند. به هر مرحله از ریزش بتن یک بچ می گویند و چون دستگاه بچینگ مراحل ریزش بتن را پشت سرهم اجرا می کند آن را دستگاه بچینگ می نامند.

این دستگاه از بخش های مختلفی ساخته شده اند که در ادامه با بخش های مختلف آن بیش تر آشنا می شویم:

  • سیلو سیمان : در سیلو سیمان, سیمان به اندازه ی نیاز پروژه ذخیره می شود. با توجه به نیاز پروژه می توان تعداد سیلوهای سیمان را افزایش داد.
  • منبع ذخیره آب : آبی برای هر مرحله یا بچ نیاز است در منبع ذخیره آب ذخیره می شود و بعد به شکل خودکار به میکسر منتقل می شود.
  • مخازن شن و سیمان : در این مخزن هم همان طور که از نامش پیداست شن و ماسه ی مورد نیاز ذخیره می شود.
  • باسکول سیمان : سیمان مورد نیاز هر مرحله یا بچ نیز توسط باسکول سیمان وزن می شود.
  • باسکول شن و ماسه : شن و ماسه مورد نیاز هر مرحله یا بچ به کمک باسکول شن و ماسه به دقت وزن می شود. بعد وزن کردن شن و ماسه آنها به داخل میکسر منتقل می شوند.
  • کنتور آب : کنتور آب , حجم آب مورد نیاز را به دقت اندازه گیری می کند.
  • دیگ میکسر : مواد تشکیل دهنده بتن مانند سیمان , شن و ماسه, آب و غیره در داخل دیگ میکسر با همدیگر مخلوط می شوند.
  • اتاق اپراتور : تمامی مراحل و اندازه ی مواد در اتاق اپراتور توسط اپراتور کنترل می شود.
  • حلزونی های انتقال سیمان : انواع مختلف سیمان در بخش های مختلف سیلو سیمان ذخیره می شوند برای انتقال این سیمان ها به باسکول سیمان برای وزن شدن از حلزونی های انتقال سیمان استفاده می شود.

روش کار دستگاه بچینگ

روش کار دستگاه بچینگ در یک سیکل کاری به این صورت است که در ابتدا مصالح (ماسه بادامی یا نخودی و غیره) به اندازه مورد نیاز پیمانه می شوند و به وسیله دریچه ای به نوار نقاله منتقل می شوند. مصالح توسط نوارنقاله به درون دیگ میکسر منتقل می شوند. همزمان سیمان ذخیره شده در سیلو سیمان نیز به کمک حلزونی های انتقال سیمان به باسکول منتقل می شود. سیمان بعد وزن شدن در باسکول سیمان به درون دیگ میکسر منتقل می شود.

در مرحله بعدی آب و مواد دیگر نیز بعد از وزن شدن به دورن دیگ میکسر منتقل می شوند. این مواد طی مدت زمان مشخصی با همدیگر مخلوط می شوند. بعد از مخلوط شدن مواد با هم اپراتور دریچه میکسر را باز می کند و بتن آماده شده به کمک وسایلی مانند تراک میکسر , کامیون و غیره به محل مورد نیاز در پروژه منتقل می شود.

انواع روش های ارتعاش در ساخت بتن عبارتند از:

  • ویبره قالب : در ساخت بتن های پیش ساخته از قالب هایی برای شکل دادن به بتن استفاده می شود. در این فرآیند موتور ویبره به قالب بتن متصل می شود و با ایجاد ارتعاش هوای داخل بتن درون قالب را خارج می کنند. ویبره بدنه قالب به طور معمول در خارج از سازه های بتنی نصب می شوند و برای بتن ریزی های بزرگ ویبره های قالب حدود شش فوت از هم فاصله دارند. قالبهای بتن با ابعاد کوچکتر برای ساخت موزاییک و سنگهای مصنوعی و بلوکهای بتنی استفاده می شوند. این نوع قالبها بر روی میز ویبره قرار می گیرند و توسط موتور میز ویبره ارتعاش داده می شوند.
  • ویبره داخلی : یکی از بیشترین کاربردهای ویبره بتن در نوع ویبره داخلی است. ویبره داخلی به کمک اپراتور انجام می گیرد و فرآیند پیچیده ای ندارد. ویبره بتن به آرامی توسط اپراتور درون بتن مرطوب فرو می رود و بعد از ویبره کردن بتن به آرامی نیز خارج می شود.
  • ویبره سطح : در این روش با ایجاد ارتعاش هنگام بتن ریزی ارتعاشات به صورت دستی به سطح بتن منتقل می شوند و موجب صاف و یکنواخت شدن سطح بتن می شود. به ارتعاش های ایجاد شده در ویبره سطح jumper می گویند. در ویبره سطح محدوده لرزش شش اینچ یا کم تر عمق دارد .

نحوه ارتعاش دادن به قالب بتن

قالب بتن شامل دیوارهای پیش ساخته است. برای ارتعاش دیوارهای پیش ساخته از ویبره بدنه به روش متداول زیر استفاده می شود.

  1. استفاده از میز ویبره که قالب را بر روی میز ویبره قرار می دهند و ارتعاش میز ویبره تولیدی ویبراتور باعث هواگیری و مسطح کردن سطح دیوار بتنی پیش ساخته می شود.
  2. استفاده از قالب های دیوارهای پیش ساخته بتنی ثابت که بر روی یک شاسی یا بر روی زمین قرار می گیرد. در این نوع قالب چندین ویبراتور بر روی دو طرف قالب به صورت افقی نصب می کنند تا بازدهی و کیفیت بتن بالا رود.
  3. استفاده از قالب سلولی دیوار پیش ساخته یا قالب باطری که در این نوع چندین قالب کنار هم قرار می گیرد. و با یکبار بتن ریزی و ویبره کردن چندین دیوار بتنی تولید می شود. در این روش در کف هر قالب چندین ویبره بدنه نصب می شود. تا هم سطح بتن یکنواخت و هم عمق بتن حباب زدایی شود تا در نهایت محصولی با کیفیت داشته باشیم.

کار ویبره بتن چه مدت طول می کشد؟

ویبره بتن باید طی یک زمان مشخص و استاندارد انجام بگیرد. اگر ویبره بتن کم تر از زمان مورد نیاز انجام بگیرد موجب ضعیف شدن ساختار بتن می شود. اگر ویبره بیش تر از زمان مورد نیاز انجام شود هم سنگدانه ها و آب از هم جدا می شوند که موجب می شود استحکام و زیبایی بتن کاهش پیدا کند. بهترین روش در ویبره بتن برداشتن آهسته ویبره و استفاده از سرعت یک اینچ در ثانیه است.

نکات استفاده از ویبره بتن

هنگام استفاده از ویبره بتن باید به مواردی توجه کرد تا بتن ریزی با بالاترین کیفیت انجام بگیرد. این موارد عبارتند از :

  • قبل از بتن ریزی باید مقدماتی را فراهم کنیم. بتن ریزی باید توسط اپراتوری ماهر و با تجربه صورت بگیرد. همیشه یک ویبره بتن یدکی داشته باشیم تا در صورت خرابی ویبره اولی بتوانیم از آن استفاده کرد. در صورت نبود ویبره بتن تا تهیه ویبره دیگر بتن خشک می شود و خراب می شود.
  • موتور ویبره را باید در حالت عمودی قرار دهیم تا اثرگذاری آن به حداکثر برسد. خم کردن بیش از حد ویبراتور موجب خرابی آن می شود.
  • از موتور ویبره برای قراردادن بتن استفاده نکنید چون سطح بتن ناهموار می شود.
  • قبل از اقدام به ویبره کردن اطمینان حاصل کنید که در محل موردنظر از قبل ویبره نشده باشد.
  • سر ویبره به طور کامل درون بتن قرار دهید و حداقل 10 ثانیه نگه دارید سپس ویبره را روشن کنید.
  • برای کسب بهترین نتیجه به طورمعول ویبره را با سرعت یک اینچ بر ثانیه انجام می دهند. قبل از هر بار وارد کردن ویبره درون بتن باید توجه کنید که تا شعاع قبلی لرزش را با هم همپوشانی کنید. بهترین کار این است که شعاع عمل چهار برابر قطر نوک ویبره باشد.
  • ویبره بتن را تا زمانی که هوایی از داخل آن خارج می شود و یکنواخت شدن سطح آن ادامه دهید.
  • اتصالات سرد به مواردی گفته می شود که هنگام بتن ریزی وقتی لایه جدید بتن روی لایه ی قدیمی ریخته می شود، لایه قدیمی به اندازه ای سفت شده باشد که اتصال بین دولایه انجام نشود .برای این که از اتصالات سرد جلوگیری کنیم باید حتما به لایه های بتنی قبلی نفوذ کنیم. میزان نفوذ به لایه های قبلی حداقل باید شش اینچ باشد.
  • بتنی که زیر ویبره اسلامپ قرار می گیرد باید فشار مناسبی داشته باشد. اسلامپ معیار کارآیی بتن است. بتنی که کم فشار باشد سفت تر است و به لرزش بیش تری نیاز دارد.
  • ویبره مورد استفاده باید با کار عمرانی متناسب باشد به عنوان مثال برای کارهای عمرانی سبک از ویبره های سبک مانند ویبره بتن دریلی سبک و قابل حمل می توان استفاده کرد.

دیگر مطالب ویژه

تولید و فروش انواع المنت حرارتی بدون واسطه معرفی پایانه‌های اتوبوسرانی اصفهان تشخیص کولر گازی گری اصل و تقلبی نیازمندی‌ها و نکات مهم برای استخدام شدن به‌عنوان نیروی حراست پرمصرف ترین لوازم شیشه ای آزمایشگاهی کدامند؟ +۳ کاربرد اصلی آنها نوار نقاله در ایران بصورت تخصصی تولید میشود! بولت صنعت، پخش عمده پیچ و مهره در تهران آشنایی با انواع تسمه صنعتی بررسی تاثیر هارمونیک بر عملکرد کلید ACB معرفی محصولات شرکت سینی کابل نوسان دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ تفاوت فرش ماشینی و دستباف چیست؟ (راهنمای جامع) درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع

لیست کامل