نگهداری و تعمیرات خودرو تنها حوزه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را شامل نمیشود، اگر چه این حوزه یکی از مهمترین استراتژیهای نگهداری و تعمیرات است. نگهداری و تعمیرات خودرو، صرفا روغنکاری نیست، اگرچه روغنکاری یکی از فعالیتها و اقدامات مقدماتی در حوزه نگهداری و تعمیرات است. نگهداری و تعمیرات یک اقدام بحرانی و سریع برای تعمیر اتومبيل ها نیست؛ اگر چه سرعت بالا در اجرای فعالیتهای نگهداری و تعمیرات یکی از شاخصهای مهم در این زمینهاست. نگهداری و تعمیرات یک هنر است؛ چرا که پیش از وقوع یک مشکل و همچنین در هنگام وقوع آن، توانایی انتخاب رویکردها و فعالیتهای مختلف وجود دارد؛ لذا مدیران، سرپرستان و کارشناسان و مسئولان نگهداری و تعمیرات از نقش پررنگتری نسبت به سایر پارامترهای دیگر حتی «ماهیت مشکل ایجاد شده» برخوردار خواهند بود.
با توجه به نوع صنعت ، هزینه نگهداری و تعمیرات خودروها چیزی حدود ۱۵ تا ۶۰ درصد هزینه محصول تولید شده را در بر میگیرد. تحقیقات نشان دادهاست که حدود ۳۳ سنت از هر دلار که برای فعالیتهای نگهداری و تعمیرات هزینه میشود، مربوط به فعالیتهای غیر ضروری در حوزه نگهداری و تعمیرات میباشد این در حالی است که صنایع آمریکا سالانه حدود ۲۰۰ بیلیون دلار برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود هزینه مینمایند. این بدان معنی است که مدیریت صحیح فرایند نگهداری و تعمیرات، سالانه، ۶۰ بیلیون دلار صرفه جویی در این حوزه را به همراه خواهد داشت. بنابراين كاربرد و استفاده از تجهيزاتي كه سهولت كار را براي ما بيشتر و از طرفي به كم كردن هزينه هاي تعمير و نگهداري خودروها كمك كند امري است لازم الاجرا. كاربرد و استفاده از تجهيزات تعميرگاهي خودرو اعم از لاستيك درآر، انواع آچار،نيتروژن سازها، جك هاي مختلف ، دستگاه هاي عيب ياب و .... به پيش برد هدف صرفه جويي در هزينه و وقت كمك كننده بوده و متوليان صنعت را بر اين داشته تا در راستاي بهبود شرايط و كيفيت اين تجهيزات اقداماتي اساسي كرده و گام هاي بلندي بردارند. منبع : ويكي پديا